Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vart tar vattnet vägen?, Golv i växthus
          Åsa zon 6
          Inlägg 20-03-2008, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Sedan igår står mitt livs första växthus ouppackat i garaget. wub.gif (...och lär stå där rätt länge till. Än så länge är den tilltänkta platsen täckt med en ca 1 meter djup snödriva.) Men då har jag gott om tid att fundera ut hur jag ska göra grunden, och ju mer jag börjar tänkta ju mer invecklat blir det. confused.gif
          Jag har funderingar på hur jag ska göra golvet och grunden inne i växthuset. Jag vill ha stenplattor för det måste vara väldigt praktiskt att kunna spola av golvet. Men... vart tar vattnet vägen? Rinner det ner mellan springorna eller ska man ha en ränna någonstans täckt med ett galler och något slags avrinningsrör? Vad händer om jag isolerar golvet med frigolitplattor under stenläggningen? Då kan väl vattnet omöjligt ta sig vidare ner i marken, eller?
          Hur har ni gjort? sos.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jesse
          Inlägg 23-03-2008, 16:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 5 089

Intressant fråga. Vi har också grunnat mycket på detta... Man vill ju lätt kunna spola av golvet för att hålla det rent.

Jag ska också bygga växthus till våren. Vi kommer att placera det på en redan befintlig betongplatta på tomten som tidigare har använts till piskställning.

För att få det snyggt kommer vi att bygga en ram av murblock i betong (2 på höjden, ca 30 cm hög) som vi sedan ställer växthuset på. Murblocken kommer vi att limma ihop med PL400 för säkerhetskull. Invändigt kommer vi att fylla på med flis ca 5 cm tjockt lager och sedan lägga marksten på detta och foga med stenmjöl. När vi lägger flisen kommer vi att göra ett minimalt fall mot ett hörn. Då växthuset inte är så stort ser det konstigt ut att ha för stort fall därför kommer jag att göra det minimalt och kanske använda en raka för att få ut vattnet.

Nu kommer det att vara ett fall in mot ett hörn i växthuset, och för att vattnet skall rinna ut där när jag spolar golvet skall jag borra ett 50 mm hål i murstenen. När avloppshålet inte används kommer jag att sätta en enkel träplugg där för att hindra ovälkommna gäster. (snigalar, möss och dylikt). Från utsidan sett kommer hålet att vara ca 10 cm ovan mark.

Anledningen till att jag kommer att göra på detta sätt är att när man har fogat markstenen tar det lång tid för vattnet att rinna ner och det är risk att det blir stående. Visst man kan hoppa över att foga men då rinner det ner massa jord och annat i springorna och det blir inte snyggt i längden.

//Jesse

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 09:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon