Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med fruktgång, tips på goda äpple, plommon, päron m.m.
          milla
          Inlägg 11-01-2003, 09:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 221

Hej, nu sitter jag här igen och fantiserar och planerar min trädgård. Går ju inte precis att börja plantera med 20 cm snö utanför huset. Jag har bl.a. tänkt skapa en frukt och bär gång. Där jag ska ha fruktträd på var sida om gången och bär buskar emellan, kantat med smultron och jordgubbsplantor wub.gif
          Jag har växt upp i en gammal trädgård full med fruktträd bärbuskar och blommor i mängder. Där fanns ett äpple träd som vi kallade juläpplen. Äpplena var mycket röda och fruksköttet lite gulvitt. De äpplena var enormt goda. Det har troligen planterats för ca 40-50 år sen så det måste va en tämligen gammal sort. Den vill jag ha i min frukt gång rolleyes.gif wub.gif
          Jag vill även ha ett bra matäpple som man kan göra äppelmos, äppelkaka etc. av. samt ett par träd som har goda äpplen att mumsa på gärna ett tidigt och ett lite senare. tongue.gif
          När det gäller plommon vill jag ha söta goda plommon, gula och blå.
          Päron träd vill jag också ha agustipäron ska va mummsiga. rolleyes.gif
          Min mormor hade ett päron träd som var otroligt saftigt och gott, rätt stora päron blev det, ända nackdelen var att de lätt fick päronrost, de besprutade det och det vill inte jag göra mad.gif
          Till sist, vill jag ha goda kärsbärs träd och något bigarå träd. Ett sånt fanns också i min barndoms trädgård. Jag och min syster brukade klättra upp i det och titta på utsikten och käka bigaråer, suck wub.gif rolleyes.gif
          Som ni ser behöver jag en massa tips biggrin.gif
          Till våren ska jag sätta igång. Hur långt bör det vara mellan de olika träden?
          Tips på bra bär buskar tar jag också gärna emot rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon