Du kan prova indiankrasse. Den gillar inte blåst och våta rötter, men annars finns det nog ingenting som kan stoppa den. Man kan äta både blad och blommor som smörgåskrasse ungefär. Jag lägger dem i sallader som ett mellanting mellan ingrediens och krydda, och äter den på smörgås. Sorterna "Alaska" och "Alaska Scarlet" både ser bra ut och smakar gott.
När det gäller tomat funkar frön från köpetomat utmärkt. Jag har just nu två extremt livaktiga plantor från sådana i mitt fönster. De vill ha mycket ljus, så ställ dina plantor under en lampa med lysrör eller energisparlampa (ideala avståndet planta<->lampa är 10 cm) medan du driver upp dem. Slemmet tog jag bort genom att suga ren kärnorna i munnen.
Jag odlar också månadssmultron i stora byttor på balkongen. Ursprungsplanen var att få så många bär att jag kunde koka sylt på dem, men sonen äter upp dem numer...
Ett tips är att tillverka självvattnande krukor för balkong av plasthinkar; man får ganska stor jordvolym, jorden håller sig fuktig länge och man behöver inte vara hysteriskt snabb med vattnandet.
Så här gör du
Tag en billig skurhink i plast. Borra ett antal hål, ca 1cm diameter, sju till tio cm ovanför botten runt om hela hinken. Häll i lecakulor så att lagret når upp till överkanten på hålen. Täck lecalagret med ett tygstycke som också klär en bit av sidorna på hinken (tyget ska som bilda en skål) - syntettyg är bäst, men det går bra med en gammal t-shirt eller liknande. Fyll på jord i tygskålen och ända upp till ca 2cm under hinkens kant. Plantera i jorden. Klart
Du vattnar krukan som en vanlig kruka, dvs. över jordlagret. Lagret med lecakulor bildar ett vattenmagasin som växten kan ta av. Hålen ser till att överflödigt vatten rinner undan (när det regnar tex.), och ger också växten litet luft kring rötterna. Särskilt krassen trivdes i den här.
Något som jag inte provat än, men som jag är riktigt sugen på är säckodling. Används i Afrika på torra och varma ställen (=min balkong). Det verkar som att man kan odla det mesta på det viset, även om 'receptet' kräver litet anpassning för att funka på balkongen. Man kan använda halvsäckar som passar bättre i storlek, och kan nog ställa säcken i en back för att stödja den. Det borde gå lika bra med perennjord på säck som den jordblandning som presenteras i filmen. Att ersätta stenarna med lecakulor gör dem lättare och är en god idé. Nöj dig med en eller två dock - de blir tunga i alla fall.
Engelskspråkig informationsfilm (för barn) om hur man gör en säckodling.Hope från Uganda gör en säckodling (också på engelska)