Japp bönor funkar utmärkt och det finns massor av störbönor ex. störvaxböna, störpurpurböna, störbrytböna, störskärböna, störrosenböna (de flesta bönor som klättrar kallas nåt på stör..,) bönfröer håller i många år så man behöver inte så hela påsen på en gång, jag odlar massor av sorter på liten yta. (OBS! Rosenbönor brukar behöva insektspollinering så bor man så högt upp att insekterna inte vistas där kan man få problem med pollineringen)
Såhär kan det se ut i början av säsongen (när plantorna klätt in väggen kan man inte se ut genom fönstren)

Squash sås ca 4v innan utplantering och de vill ha +12-15C innan de kan planteras ut så med de fröerna kan du vänta länge till innan du sår. Det går att odla squash på balkong men även där lär du behöva rejäla byttor 15-20 liter till en planta.
Tjuvar är de små skotten i grenvinklarna som dyker upp dessa brukar man ta bort. Busktomater ska INTE tjuvas.

Tomatsorter som tjuvas blir jättelånga lianer i yrkesodling blir de ofta mellan 10-15m på en säsong hos mig blir det en 4-6m i kallväxthus. Jag lindar snören medsols på plantan och fäster i taket, när de når taket sänker jag ner plantorna så de får ringla på marken. Ungefär såhär:

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 25-03-2008, 19:36