Hallå alla. Jag har varit på 70-års kalas några dagar utan datorkontakt. De fleromättade fettsyrorna i smörkrämen i tårtan som bjöds var lite peroxiderade. Hade innehållet av delvis härdat fett varit högre så hade smaken varit bättre men kanske att konsistensen varit något hårdare. Alltid har man ändan bak. Nåväl...
Gammelnalle - jag är ledsen att jag gav dig fler frågetecken än svar.
Markus H - Om fettsyrorna är fria eller inte påverkar inte deras hälsosamhet men smaken och utbytet i processen.
Om ett ämne är naturligt eller konstgjort påverkar inte dess hälsosamhet. I smör är vaccensyra den vanligaste transfettsyran. I delvis härdade fetter är elaidinsyra vanligast men den finns även i lägre halt i t.ex. smör. Elaidinsyra är alltid elaidinsyra oavsett källa. Fetter som är rika på mättade fettsyror som t.ex smör, ister och talg har sedan länge ansetts kunna ge upphov till "åderförkalkning". Om det beror på innehållet av transfettsyror eller verkligen på de mättade fettsyrorna tror jag inte har undersökts.
Jag har svårt att se att palmolja skulle vara annorlunda hälsomässigt sett, jämfört olivolja eftersom båda innehåller mycket mättade fettsyror och lite fleromättade fettsyror.
"Artificiellt" är inte ett fult ord.
Anki - artikeln innehåller för mycket att kommentera. Det skulle ta mig flera kvällar. Antingen tycker man verkligheten är ond eller så gör man det inte.
Thomas - nej, varningarna för fetter med transfettsyror är sanna men man måste ha lite perspektiv på vad som är farligt och OK. Min yngsta dotter frågar mig ofta om vad som är nyttigt. Ofta svarar jag "det beror på". Vad det beror på är ofta hur mycket man äter, vilket behov man har och övriga riskfaktorer. För att ta ett övertydligt exempel så påverkar inte intaget av transfettsyror den förväntade livslängden hos den som har för vana att köra berusad på motorväg. Däremot kan jag tänka mig att mängden transfettsyror skulle kunna påverka den återstående livslängden hos den som lever ett stilla och ombonat liv på ett servicehem. I brist på andra riskfaktorer och motion kan jag tänka mig att transfettsyrorna får betydelse.
Gammelnalle - bara för att något kan nämnas med kemiska namn är det inte urrk. Se denna:
http://www.youtube.com/watch?v=3eH0z_8EKII