Förra året hade jag glädjen att ha en balkong i Stockholm, och satte igång med ett experiment för att se vad ätligt som skulle gå att odla där. Min balkong låg i ost-nord-ost-läge, alltså med morgonsol men huvudsakligen skuggigt, därtill var ju sommaren ganska mulen, som vi väl alla minns. Hur som haver, mina slutsatser:
Bästa överraskningen var störbönorna, jag trodde att jag skulle få ut några få ynka bönor, men de växte hur bra som helst (upp till grannarna ovanför till och med), så följ Åsas tips och plantera!
Flera vanliga kryddväxter är mycket tacksamma: rosmarin, salvia, oregano, timjan och basilika är alla lätta att odla. Mynta och pepparmynta är mer än bara lätta att odla, svårigheterna där ligger snarast i att hindra dem från att plantera sig själva i omkringliggande krukor. Citronmeliss hade jag också, som växte sig stor som ett hus, och inte kunde jag komma på något vettigt att göra av den heller.
En annan glad överraskning var mina landgurkor av Västerås-typ, trots att de försummades något i ett par små krukor så gav de en god skörd av välsmakande små gurkor som jag gjorde en inläggning av.
I övrigt... plocksallat är utmärkt, växer så det knakar och kan hela tiden sås ny, så du har färsk sallad över hela sommaren. Paprika går säkert bra, åtminstone är de flesta chiliarter lättodlade och goda.
Jag har inte nämnt tomater av det skälet att mina tomater förra året inte växte något vidare. Detta beror nog huvudsakligen på solbrist, tomater gillar ju söderlägen, och det var inte vad jag hade. Om du har en ljusare balkong än min: satsa på tomater, de ger riklig skörd, och ingenting slår smaken av en solmogen tomat direkt från kvisten.
|