Det verkar finnas många Näverhägg, Prunus Maackii. Hittade en tråd där Cilla säger att de blir 10-12 meter, medan plantskolan hade angett 4 m. Sorten Amber Beauty har smalare krona. Tyvärr hittar jag ingen bild på ett uppvuxet amber beauty, bara nyplanterade.
Stötte på Gulbladigt korstörne, och blev lite förälskad. Gleditsia triacanthos 'Sunburst'. Så ljust och fräscht! Tyvärr är det angett för zon 1-2 överallt. Enligt zonkartorna får jag det till att Jakobsberg ska ligga i zon 2, när det är hyffsat nära Mälaren, men tomten ligger ganska högt. Känns som jag vill gardera med ett zon 3-träd...
När det står zon 1-2 blir man ju förvirrad. Vågar man då plantera i zon 2?? Vad är det för just detta träd som är "känsligt", eller hur tar man reda på det? Kanske går det att förbättra förutsättningarna... Man vågar ju inte fråga plantskolan, känns som detta forum är mer tillförlitligt faktiskt!
(Finns det någon detaljerad zonkarta på nätet?)
Förresten, vad kostar ett lite större träd i runda slängar? Vill gärna satsa på ett lite större så man tjänar några år.
|