Det är inte alla snigelpreparat som man köper i Tyskland som är förbjudna att använda i Sverige, förutom de sorter som innehåller metaldehyl och som är dödligt giftiga för, och gärna äts av t ex hundar och fåglar, så finns även Ferramol med samma verksamma ingrediens som Snigelfritt (järnfosfat). Förra sommaren skrevs en hel del om ämnet här på Odla. Jag fann, förutom ngra "inhemska" åkersniglar 2 st omisskänneligt randiga "mördarsnigelungar" när jag rensade ogräs på min kolonilott här i Hbg 16/3, men sedan blev det ju plötsligt vinter, så jag hoppas att massor av dessa marodörer nu har frusit ihjäl.
Snigelfritt är mkt bra men äts ju gärna av fåglar, jag har därför gjort "utfodringsstationer" av konservburkar som jag har klippt upp "dörrhål" i med plåtsax. Plåtburkarnas ganska vassa kant gör dem lätta att trycka ned en bit i jorden (så att inte fåglarna bara välter burken o glufsar i sig) kring en liten portion Snigelfritt, så att bara en liten dörrglugg lagom för sniglar att ta sig in genom sticker upp. Lite större plåtkonservburkar brukar man kunna be t ex sin lokala pizzeria att spara åt en.
|