CITAT (krullan @ 13-03-2008, 22:09)

Vad säger den samlade kunskapen på forumet?
Jag håller mig fortfarande till snigelsaxen, som ju ändå är det humanaste sätter att avliva dem. Gift och salt gillar jag inte, det är ju trots allt odling vi sysslar med.
Problemet med snigelbekämpnong är dock att i ett bostadsområde gäller det ju också att få så många som möjligt av grannarna med på bekämpningen, annars kommer det bara nya hela tiden. Jag satte upp lappar på anslagstavlorna i området, och de har haft effekt så till vida att åtminstone fem andra personer i orådet också har blivit aktiva snigelklippare. Trots detta verkar antalet sniglar öka år från år, det första året vi fick in dem klippte jag kanske 30-50 på en runda, nu är det tio gånger mer, dvs. ca 500 när det är som värst på vårarna. Senare på säsongen minskar de påtagligt, men är ändå besvärande.
Delvis har jag resignerat, eftersom min trädgård är för stor att skydda, så jag gör som med rådjuren; väljer växter som odjuren inte gillar. Tyvärr äter sniglarna en del av det som rådjuren ratar, t.ex narcisser, så sortimentet blir ännu mer begränsat.
I år ska jag dock pröva en annan metod, runt mitt ca 10 m2 stora grönsaksland.
Jag har en kompis som är plåtslagare, och han håller på att bocka till ett ca 15 cm högt plåtstaket, som förhoppningsvis ska stoppa marodörerna. Principen är att sidan som vetter utåt från landet har två skarpa vinklar upptill, ungefär som en avhuggen siffra 4. (den horisontella sidan går inte ända fram till den vertikala).
Sniglar klättrar ju bra uppför, men inte lika gärna upp och ned, och förhoppningsvis ska vinklarna avleda dem eller få dem att trilla ner utanför.
Vi håller fortfarande på och experimenterar lite med måtten på vinklarna, men planen är att testa prototypen i min trädgård nu i vår.
Jag ska hålla er underrättade om hur experimentet avlöper. Funkar det kan jag kanske förmedla order, i alla fall om ni bor i Västsverige.
Redigerat av Viveka: 31-03-2008, 21:41