Grattis till er nya trädgård! Ett vanligt råd är: ta det lugnt och vänta på vad som kommer upp! Det kan finnas lökväxter och perenner som inte visar sig genast.
Du har många frågor, jag kan ge några tips om en del av dem. Men obs! Det finns många sätt att handskas med jord och växter. Du kommer snart att få motstridiga råd på forumet, så välj själv det du gillar!
Äppelträd kan beskäras nu på våren, före lövsprickningen, eller i juli-augusti-september (JAS-månaderna). Det bör ske vid torrt väder, eftersom skadliga svampsporer inte är så mycket i farten då. Gör inga större ingrepp om ni är osäkra! Låna/köp t.ex. Klaus Vollbrecht: Beskärningsboken. Träden dör inte av att ni tar det försiktigt med beskärningen.
Med såpass stor tomt kan ni ha en komposthög utan kanter att börja med. Kan ni skaffa obrunnen häst-, ko- eller fårgödsel någonstans är det bra att lägga löv, trädgårdsavfall och gräsklipp varvat med gödsel. Gödseln sätter sprätt på förmultningsprocesserna. Komposthögen ska vara platt upptill, inte toppig, så att regnvattnet inte rinner av. Vill ni skynda på kan ni vattna med några kannor varmt vatten för att få löv & sånt lagom fuktigt.
Rabarberplantor kan gödslas kraftigt, t.o.m. med färsk gödsel.
Era syrener kanske inte behöver skäras ner - det kan ta flera år innan de blommar efter det. Gamla syrener har ofta vackra knotigt vuxna stammar. Pröva först att gödsla dem ordentligt med kogödsel (som finns i säck, utblandad med torv). Har ni kakelugnar kan ni också strö ut tunt med aska kring syrenerna. Är det alltför glest mellan stammarna kunde några plantor Clematis försköna syrenbersån.
Bor ni på landet tycker jag det låter väldigt stadsmässigt att ha belysning i björkallén. Hur ska ni kunna se stjärnhimlen och norrskenet om ni har belysning längs vägen? Men detta är en mycket filosofisk fråga, jag vet!
Hallonbuskar tror jag man bäst planterar på våren. Bäst att fråga i plantbutiken. Säljs de i kruka går det väl när som helst under sommaren.
Under tallarna kanske ni kunde plantera ljung om jorden verkar mycket torr där, eller eventuellt rhododendron. Det skulle göra ett mer omväxlande intryck än om ni försöker ha gräsmatta överallt.
Det låter som om köksträdgården (bärbuskar, rabarber) är utspridd lite här och där i gräsmattan? Eventuellt skulle det se bra ut om ni kunde samla de buskar som finns, plus rabarbern och det nya hallonlandet, till ett mera samlat intryck i en solig del av trädgården. Bärbuskar kan flyttas, helst medan de är utan blad, och samtidigt kunde de få ordentligt grävda ogräsfria gropar med kogödsel blandad i mullen.
Är tomten kuperad undrar jag om det finns någon möjlighet att betona höjdskillnaderna istället för att släta ut och ha gräsmatta överallt? Ett landskap med variationer, olika rum, brukar i längden ge en trädgård med mycket mer skönhetsupplevelser. Lycka till - glöm inte att njuta och drömma!