CITAT (muppan @ 29-03-2008, 18:39)

Har några nybörjarfrågor,
Mina har kommit upp ca 10cm och de är av sorterna Red Peter Pepper, Jamaican Bell och Jalapeño.
Kan man ha fler "skott" i en kruka? Hae enorm platsbrist.
Ska de toppas?
Är det något som kan vara bra att veta?
Kicki (i Gävle)
Om dom har kommit upp 10 cm så är dom ändå ganska stora. Jag vet inte om du använder lampor eller inte. Har du inte gjort det så är de nog ganska taniga och har därmed inte så väl utvecklade rotsystem som gör att de behöver så mycket plats. Låter man de vara för länge i samma kruka så trasslar sig rötterna och när du sedan ska sära på dem är det risk att du skadar dem

Att ha dem var för sig när de har kommit ur babyvaggan är givetvis det bästa!
Att tänka på vid omplanteringen är att "bigger is better".
obs! är plantorna taniga och inte växer under lampor så är det att föredra många omplanteringar för att "plantera ner" stammarna. Chilis som får växa fritt och låta rötterna jobba sig genom jorden hur den vill kommer att växa sig kraftigare och större än sina syskon. Eftersom du har platsbrist så är fyrkantiga krukor ganska bra att packa med. Fyrkantiga krukor är inte det lättaste att få tag på om man vill ha större än 1 liter. Då blir det nog till att beställa från någon odlingsbutik på nätet. Mjölkpaket är faktiskt ganska bra. De är höga och ganska smala. Man får alltså ganska mycket jord/m2.
Jag vet inte vad övrigt du ska tänka på. Har du frågor så försöker jag givetvis svara på dom.
Du ser ut att ha sköna chilisorter iaf.
Kul med en chiliodlande Gävlebo. Trodde nästan jag var den enda. Du blir inte sur för att jag lagt beslag på namnet Gävle Chili-Farm va?!