Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snabbäxande insynsskymmande vacker häck.
          Eddie_J
          Inlägg 29-02-2008, 11:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 301

Snabbäxande insynsskymmande vacker häck.

Jag bor i zon 2 (göteborg) ganska skyddat mot vind då jag har skog o berg i väster, tomten är lätt sluttande o det rinner gott om vatten från berget men samtidigt torkar det upp rätt bra när det inte regnar. Jorden är lätt o mullig.

Jag ska sätta en häck som kommer bli 50 m lång ska bli över två meter hög så fort som möjligt o samtidigt vara tät så man inte ser in. Den får gärna va friväxande o lummig, om den blir bred gör heller inget då jag har mycket platts åt detta hållet. På vinten vill jag att den om inte är helt tät så i alla fall skymmer ganska bra. Den första metern behöver den dock inte va tät då jag har en stenmur som täcker detta. Om den blommar vackert är förståss ett stort pluss. Prislappen får gärna hamna en bit under 10 000 kr om det går.

Efter en hel del läsande så går mina tankar såhär.

Först va jag inne på avenbok då den har kvar sina blad på vinten men kommit fram till att den växer för långsamt. Sedan har jag läst en del om asp pil o poppel (jag har ju gott om platts) men dom kanske är för agresiva. Det sista jag funderat på är Häggmispel och ev plantera den i två eller fler? rader. Någon som vet hur fort den kommer upp och hur tät den kan tänkas bli?

Någon som kanske har någon helt annat förslag? kanske en kombination av växter?

Oj vad lång denna fråga blev men jag blir bara snurrigare o snurrigare ju mer jag läser.

Tacksam för svar.

/ Eddie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Madeleine1
          Inlägg 29-03-2008, 22:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Det finns säkert massor av alternativ, men jag tycker att häggmispel låter jättebra!! yes.gif
          Men så tycker jag nog att du skulle ta dig en funderare till på avenbok - eller bok. Supersnyggt även om det tar tid.

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon