Jag har katt, just nu bara en, har haft tre. Inga problem med hönsen. Som jag skrev tidigare kan dvärghönan vara lite väl tillitsfull ibland och promenera fram till katten, så Sebright är kanske inte det smartaste valet egentligen. Men hon är hemskt söt. Som sagt, antingen är de lätta att få tama eller duktiga på att klara sig själva, det verkar inte som om man kan få både och. Stora höns borde dock inte katten se som bytesdjur, utan ha respekt för. Jag hade en tam råka en gång som katterna var rädda för, vilket jag utnyttjade och ytterligare skrämde katterna genom att ropa råkans namn med mycket mörk röst och bete mig lite hotfull. När jag sen skaffade höns tyckte de automatiskt att de var obehagliga också, och jag använder fortfarande råkans namn med mörkt röstläge om katten går för nära hönsen, vilket jag även lärde den katten som aldrig hade träffat råkan. Katter reagerar mycket på olika röstlägen och går att uppfostra så. Mina katter har aldrig attackerat hönsen. Skulle det ske så skulle tuppen ingripa vilket nog också hade varit ett effektivt sätt att lära katten.
--------------------
Det ska gå.
|