Hej, hoppas någon av er med gröna fingrar kan hjälpa en rookie i trädgården.
I denna trädgård, ursprungligen från 40-talet finns flera gamla träd och buskar som jag inte vet vad det är.
Jag är orolig att någon kan vara giftig för min lilla dotter och vill i så fall ta bort dem. Likaså tror jag att de kan vara angripna av någon sjukdom, som kanske kan smitta andra växter.
A: Förvuxen buske/litet träd med flera stammar. Har svarta bär, är ca 4-5 m hög, med skrovlig, grov stam, ca 15 cm diameter som mest. verkar vara döende med torra grenar och bevuxen med någon grön mossa/svamp. Är dessa bär giftiga, vad för sjukdom, smittsam? Kan klipp komposteras eller måste det brännas? Bild 1 (stam) och 2 (bär).
B: Buske med röda bär. Liknar nypon? Bladen runda i formen med taggiga kanter. Taggar på grenar. Giftig? Bild 3.
C: Förvuxen buske/litet träd, ca 2-3 m högt. Stammen upp till 7 cm diameter. Ekliknande blad med fingrar. Mörkröda bär. Giftig? Bild 4 (stam) och 5 (bär).
D: Buske med små röda bär i klasar. Bladen avlånga med taggiga kanter. Giftig? Bild 6 (buske) och 7 (bärklase).
Se bilder från 2007-09-26 nedan.
Tacksam för svar.
Redigerat av tokas: 01-04-2008, 00:21