Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är någon av dessa giftiga?, Fyra buskar med bär, farliga för barn?
          tokas
          Inlägg 01-04-2008, 00:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 14 953

Hej, hoppas någon av er med gröna fingrar kan hjälpa en rookie i trädgården.

I denna trädgård, ursprungligen från 40-talet finns flera gamla träd och buskar som jag inte vet vad det är.
          Jag är orolig att någon kan vara giftig för min lilla dotter och vill i så fall ta bort dem. Likaså tror jag att de kan vara angripna av någon sjukdom, som kanske kan smitta andra växter.

A: Förvuxen buske/litet träd med flera stammar. Har svarta bär, är ca 4-5 m hög, med skrovlig, grov stam, ca 15 cm diameter som mest. verkar vara döende med torra grenar och bevuxen med någon grön mossa/svamp. Är dessa bär giftiga, vad för sjukdom, smittsam? Kan klipp komposteras eller måste det brännas? Bild 1 (stam) och 2 (bär).

B: Buske med röda bär. Liknar nypon? Bladen runda i formen med taggiga kanter. Taggar på grenar. Giftig? Bild 3.

C: Förvuxen buske/litet träd, ca 2-3 m högt. Stammen upp till 7 cm diameter. Ekliknande blad med fingrar. Mörkröda bär. Giftig? Bild 4 (stam) och 5 (bär).

D: Buske med små röda bär i klasar. Bladen avlånga med taggiga kanter. Giftig? Bild 6 (buske) och 7 (bärklase).

Se bilder från 2007-09-26 nedan.
          Tacksam för svar.

Redigerat av tokas: 01-04-2008, 00:21
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Buske_A_angripen_stam.JPG ( 185.33k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  Buske_A_svart_bär.JPG ( 105.25k ) Antal nedladdningar: 126
          Bifogad fil  Buske_B_röda_bär.JPG ( 107.08k ) Antal nedladdningar: 108
          Bifogad fil  Buske_C_stam.JPG ( 113.96k ) Antal nedladdningar: 95
          Bifogad fil  Buske_C_röda_bär.JPG ( 75.84k ) Antal nedladdningar: 90
          Bifogad fil  Buske_D_buske.JPG ( 147.44k ) Antal nedladdningar: 135
          Bifogad fil  Buske_D_röda_bär.JPG ( 76.84k ) Antal nedladdningar: 69

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-04-2008, 11:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om du menar laven som bl a sitter på stammen så är den tecken på hyfsad luft hos dig. Ingen fara för trädet.
          Uttorkade grenar kan ha många orsaker, bara i enstaka fall är det sjukdom. Snarare torka, ljuskonkurrens eller ålder. Detta brukar fläder kompensera bra genom att skjuta grenar där det finns mer ljus. Man behöver inte göra någonting om man inte vill putsa bort döda grenar, t ex efter midsommar då det är lättare att se var det döda och levande är.

Nypon på rosor är i stort sett aldrig giftiga men däremiot mycket nyttiga. Användes förr som pålitlig källa till c-vitamin under vintern, och än idag äter vi ju nyponsoppa. Större nypon är lättare att lära barnen att äta, man skalar lätt med framtänderna om man äter råa, medan man skär och tar bort fröerna på de mindre innan man kan äta dem.

Hagtorn är också ätlig om än inte så god. Druvfläderbär lärde jag mig som barn var giftiga, nu varnar man inte för dem men saft på dem skulle jag inte göra.

Är du orolig för att ditt barn smaskar i sig saker i trädgården är det snarare när barnet kryper över gräsmattan och hittar svamp som man får spana på. Men bästa sättet är nog att man som vuxen lär sig själv vad som är ätligt och inte och att man sedan för det vidare. Kanske också att man gör skillnad på vad som inte är ätligt för att det är ohygieniskt (glasspinnar på gatan, snö där hundar kissat mm) och signalen man ger barnet när man tror det kan vara direkt giftigt (frön, svampar, blad och bär som man inte känner till eller vet är giftiga).

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon