CITAT (Berith @ 02-04-2008, 08:26)

Vilken tur att det bara är morgon, då är det bara frukost som gäller.
Nyfiken - vad är det som du får ont i magen av? Och vad är det i/på pizzan som är skräp?
Åt jättegod pizza i helgen, hade gjort den själv med en massa smaskigt på - skinka, tonfisk, lök, räkor, musslor, ost... Mums!
Det är höga halter av mättade fetter från t ex osten, vissa pizzor bokstavligen simmar i fett och då får jag garanterat knip. Jag har märkt att ju fetare mat, desto mer knip och besvär får jag med tillhörande akutbesök på toa. det spelar ingen roll att olivoljan somliga ringlar över ska vara nyttig, det är för mycket fett för min mage helt enkelt. Jag får samma reaktion på viss restaurangmat eller om jag äter för mycket av t ex en bakelse eller tårta. Hur gott jag än tycker det är med riktig gräddtårta med jordubbar på så kan jag inte äta mer än små portioner, om jag inte vill få surt efteråt.
Om jag gör pizzan själv kan jag reglera fetthalten, då blir det inte lika illa men köpepizza är hemsk. Men så blir det inte heller 2 000kcal i en hemmalagad pizza, köpepizza kan lätt innehålla mitt dagsbehov av energi och lite till (mitt behov ligger runt 1700kcal/dag) och då har jag inte ens räknat in eventuell läsk eller pizzasallad.
Ska man vara gnällig så är brödet vitt bröd (snabba kolhydrater), det mesta fettet mättat och sånt som bearnaisesås eller kebabsås på pizzan höjer fetthalten utan att egentligen tillföra några näringsämnen. I förhållande till hur mycket energi pizza innehåller är den näringsfattig. Dessutom är det inte bra att få i sig nästan hela sitt dagsbehov av energi på ett enda mål. Fast det där sista är ju något var och en får ta ställning till, om det inte blir vare vecka kan jag inte se problemet att folk njuter lite av en pizza om det är det de gillar. Det är varje-dag-njutandet som kan bli problem.