CITAT (Bee @ 28-03-2008, 23:59)

Jag tog upp det här med prostataundersökning med maken när jag fick svaret från min mammografi. "Varför gör inte du en prostataundersökning, den motsvarar ju ungefär en mammografi? - En billig livförsäkring." Svaret var "Varför skulle JAG behöva det?" - rätt talande. En man är frisk och han behöver inte en sådan förebyggande undersökning. Suck!
Nej, det handlar nog om ett svårt ingrepp i manligheten att göra en sådan undersökning. Ibland är män dumma helt enkelt!
Jag tror att män förknippar undersökningen med tanken på vad som event. kan komma. Kommer han t.ex. att kunna ha samlag sedan m.m. Hade en svåger som fick meddelande om att han kanske hade prostatacancer, han tyckte att livet var slut och tänkte på detta med sex o.s.v. Som tur var det inte så och genast blev hans humör uppåt igen. Tror det tar väldigt mycket på männen och de vill inte tänka på det förän de måste.
Många kvinnor som event. blir av med ett bröst har ju också problem med sex men förlorar ju inte förmågan att genomföra ett samlag utan mera hur man ser ut o.s.v. men det kanske männen gör om de måste opereras. Vet tyvärr inte om det är så men för en del blir det nog så. Det är nog mera laddat för mannen just för den skull och därför vill de inte undersökas lika naturligt som vi.