CITAT (Pirum @ 03-04-2008, 11:22)

Politiska krafttagTycker ovanstående bild summerar läget ganska bra. Gärna bojkott, men då ska det bojkottas på riktigt.
Nu är det många politiker som försöker skaffa billiga poäng på hemmaplan genom att (eventuellt) bojkotta exempelvis OS öppningsceremoni. Nu senaste var det väl i Norge som debatten svämmade upp. Ett litet förslag till Norge : stoppa levereansen av petroleumprodukter till Kina, det kanske tar skruv. Men, då kostar det ju något också.
(Tillägg: vill inflika att jag själv inte bojkottar Kina, jag vet inte riktigt om det skulle vara av godo eller inte. Men jag försöker att inte handla det värsta skräpet - av flera skäl. Fast det är svårt att bedöma hur schysst en vara är när man ser den i butik. Då är det dock inte främst Kina eller andra länder jag bojkottar, snarare företag som Nike. Jag vet att de inte är sämst, det finns säkert värre, men det är nog läge för en annan tråd i sådana fall)
Pirum du har dina poäng i det du skriver. Om man vill protestera mot Kina mot vilka ska man då protestera? Det är ju inte det kinesiska folket i allmänhet som jag är emot utan regimen. Som du påpekar, företag som Nike har sin beskärda del i att förhållanden i Kina är dåliga med. Att det förekommer barnarbete och usla förhållanden på fabriker utnyttjas friskt av multinationella företag.
Som jag tidigare skrev så tycker jag det är illa att multis företagen sponsrar hela evemanget och visar sin reklam förmodligen blandad med pittoreska bilder från Kina. Nu minns jag inte vilket evenamg det var men någon större tävling jag såg på bröts ofta för reklam. Då det var tillåtet att visa reklam oftare i landet det sändes från än i Europa så ersattes några reklamavbrott med idylliska turistbilder från landet.
Jag kan tänka mig att det blir så under OS med att vi kommer se Coca Cola och McDonalds loggorna och sedan bilder på leende kineser och pittoreska miljöer samtidigt som pressfriheten kommer vara ytterst begränsad och demokratiaktivister och munkar i Tibet slås ned på gatorna. Så jag är mer inne på att bojkotta företagen som hjälper till att sprida den bilden av Kina och de företag som utnyttjar systemet i Kina med dålig arbetsmiljö.
Huvudsponsorerna av OS finns på denna länk:
http://www.olympic.org/uk/organisation/fac...sponsors_uk.asp