Magnolia 'Satisfaction' är en relativt ny magnolia, så det är svårt att besvara alla frågor. Enligt mina anteckningar blir det inte större än 2 meter, men jag ser inte vad jag har för referens till den uppgiften.
Sen tror man (vet kanske ??) att det är en M. x soulangeana, med alla dess problem/möjligheter. John-Lennart (författare till boken "Odla Magnolia") ifrågasätter om den är härdig nog för Stockholm. Vanligt problem med M x soulangeana (=praktmagnolian) är att de blommar tidigt och får sina blommor frostskaddade, samt att de mognar av sent på hösten och riskerar frostskador även då. Men vintern är ju kortare i den södra delen av zon 2 än i zon 2 i Stockholm.
Men jag hade tänkt chansa, man kan inte mer än misslyckas. Någon måste ju bli den förste....
Tillåter mig också att citera Olav: "Magnolia x 'Satisfaction' is the most floriferous magnolia ever. If I had to choose one magnolia - I would have chosen this one! THE BEST MAGNOLIA EVER"
Lappa71, kan inte du lägga in Tommys magnolialista här på Forumet, säkert många som är intresserade ??
Redigerat av Jan af Lisö: 03-04-2008, 12:21
|