Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rhododendron, Skall köpa min första rhododendron
          AgnesC
          Inlägg 04-04-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 2 841

På en skogstom i rätt soligt läge vill jag plantera en rhododendron. På tomten finns redan en rh som jag tror är den vanliga Catawbiense, ca 2,5-3 m hög o lika bred, så läget borde vara ok. Nu vill jag ha en buske som blir mer kompakt i formen, den gamla är ju i princip "uppstammad", dvs helt kal nedtill. Har kikat på Yakusimanumgruppen, men nu tvekar jag då de verkar växa så långsamt. Söker alltså efter en sort som skall bli 1-1,5 m, höjd o bredd, idealet är att den växer någorlunda snabbt, helst inte kosta en hel förmögenhet. Läget är z 2, färg inte viktigt. Tips mottages tacksamt!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 04-04-2008, 23:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Dåligt härdiga?
          Mina rena Yakar är nästan 40 år gamla, 1 m höga och 2 meter breda, och har klarat de tuffa vintrarna under slutet av sextiotalet utan problem. De visar aldrig upp några vinterskador och blommar enormt rikt varje år.

Dessutom slår de ut så pass sent att blomningen aldrig hotas av nattfrost, till skillnad från mina speciella favoriter, Williamsianum- och Oreodoxa-hybrider. Dessa har nog de läckraste blommorna av alla Rhododendron, och även fina blad och vackert nyutspring i rött och brons, men både ren williamsianum och dess hybrider är ofta tveksamt härdiga och blir lätt lite spretiga. Oreodoxan är tuffare, men blommar å andra sidan så tidigt att de ofta får på tafsen av nattfrosten. De ska just till att slå ut hos mig nu, och det lär ju ska bli kallt igen till helgen, så det blir kanske en kort fröjd.

En stor fördel med Rhododendron är i alla fall att rådjuren ratar dem - förutom azaleorna, som de gärna käkar upp blomknopparna på...

Redigerat av Viveka: 04-04-2008, 23:08

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon