Jag köpte Elisabeth igår, så idag skall jag plantera! Är det någon som har haft den ett antal år och kan visa hur den ser ut? Blomman vet jag förstås, men växtsättet i övrigt?
Nu är den ca 160 cm hög med ett antal blomknoppar på. Rötterna var inte avkapade utan såg välmående ut, dock med lite rotsnurr från förra året (hyfsat nyligen omplanterad). Ska man försöka göra något åt rotsnurret? Med tanke på att magnolians rötter så lätt går av känner jag mig lite tveksam om man inte gör mer skada än nytta?
Har en Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' sedan förra våren, men den har stått i ett frostfritt uterum i vinter. Den är planterad i en stor plastkruka som jag gräver ner i marken på våren, och tar upp igen på hösten. Mår väldigt bra och har mer än fördubblat sig i storlek (ca 150 cm nu). Några blommor tror jag dock inte den bjuder på i år, men bladen är helt fantastiska. Tänkte bära in och ut den så länge jag (eller kanske snarare min man) kan lyfta den, men sen blir det till att visa vad den går för i min zon (2). Är det någon mer som haft den längre och kan visa bilder? Om den inte blir så stor (bred) kan den få stå vid poolen där det garanterat är zon 1 istället (rosmarin, glansbuske och kamelia växer och frodas där).
Är mycket sugen på en Sunsation, vi får väl om det inte blir en sådan också i vår.
--------------------
Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
|