CITAT (Lady Hamilton @ 01-04-2008, 23:00)

Håller med dig Clivia!
Vad jag menade var att lysrörsbelysningen kan vara på UTAN att den påverkar temperaturen i rummet. Eftersom de knappt avger värme Men högnatrium lampan blir ju väldigt varm och då blir effekten precis som du beskriver. Ville bara "påtala" att man visst kan ha tilläggs belysning
(och jag är övertygad om att mina växter inte skulle överleva annars)
Men att man som du säger måste anpassa klimatet efter "förutsättningarna" så vi är helt överens

Alla har vi olika erfarenheter, det är sant... Dina citrusar (om du inte har tropiska sorter) och fuchsior (andra har jag inte provat) skulle överleva även utan tillfört belysning om temperaturen i din vinterträdgård inte överstiger 10 grader, det är jag övertygat om

... Visserligen har jag inte prövat odla alla växter men tex jag har en fuchsia som har övervintrat kallt och utan tillfört extra ljus och den till och med blommar nu, även citrusarna börjar skjuta nya blad utan tillfört extra ljus ... klematisen har redan visat sin första blomma och andra är på väg att slå ut...

...då har jag svårt att tro att sådana växter (clematisen var inte så bra exempel

från min sida men den blommar i alla fall fortare på den inglasade balkongen) inte överlever utan extraljus...
lite bilder på växterna från min inglasad balkong (oisolerad):
mina citrusar skjuter nya blad...
mina_citrusar_2008.jpg ( 71.5k )
Antal nedladdningar: 49
blommorna_på_väg...2.4.2008.jpg ( 60.49k )
Antal nedladdningar: 48Fuchsia blommar lite
fuchsia_på_balkongen_4.2008.jpg ( 84.97k )
Antal nedladdningar: 51clematis Nelly Moser första blomma 1.4.2008
clematis_Nelly_Moser__1.4.2008.jpg ( 80.37k )
Antal nedladdningar: 53Jag önskar dig lycka till och många frukter på dina fina citrusar!
MVH/clivia