CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 20:03)

Funderar. Om sjuksköterska hade varit ett manligt yrke hade de då tagit lika stor hänsyn till tredje person? Fast om det varit ett typiskt manligt yrke så hade det inte varit lågavlönat förstås.
Yrken som domineras av män är traditionellt sett några procent bättre betalda ja, men så är det inte i alla yrken. Det finns traditionella manliga yrken där man i praktiken inte kan strejka utan att dra på sig stort missnöje från allmänheten. Exempelvis snöröjning eller vägsaltning, det är ju branscher där det skurits ner friskt och man säkert kan argumentera för att strejka fram bättre villkor och ersättningar. Men strejken gör ju bara nytta om någon drabbas - och vem vill ha liv på sitt samvete?
Men visst tycker jag det ska betala sig lika bra att snickra på människor som att snickra på hus, sjukvårdspersonalen förtjänar säkert ofta högre lön. Fast mest förtjänar de fler kolleger, så det viktigaste är nog att vi höjer skatterna så att fler kan utbildas och anställas.
Angående lärare så läste jag på text-TV härom dagen att läraryrket har sjunkit i status de senaste 20 åren ungefär. Jaha, det visste jag inte (och jag håller nog inte med), men det låter intressant. Om jag minns rätt så var det för ca 20 år sen som lärarfacket på allvar började klaga på hur jävligt och underbetalt arbetet är, och sen kommunaliserades och privatiserades skolorna medan "vårt jobb är hemskt"-kampanjen fortsatte. Hoppas det inte går samma väg för vårdyrkena.