CITAT (LadyG @ 06-04-2008, 11:58)

Ok så grannländerna är mer attraktiva att arbeta i ur lönesynpunkt, man kan ju fundera på varför svenska löner hålls nere generellt om man man även i andra yrken ligger högre?
Lönerna hålls nere för att arbetsköparna (kommuner, landsting, stat) inte vill höja skatterna eller omprioritera utgifterna. Generellt sett är lönerna lägre i den offentliga sektorn än i privata vinsthungriga bolag. För att gå med mer vinst erbjuder man högre lön för att anställa vinstmaximerande personer. Det är svårare att göra sådant i offentlig sektor, men man kan såklart tänka sig att en sjuksköterska som har snabba fötter och är kvick att besöka många patienter ska få högre lön än en som blivit lite trött och inte orkar lika mycket. Hur det ska mätas vet jag inte, för det gäller ju inte bara att "klara av" så många patienter som möjligt, utan att göra det bra också. Gör man det bättre om man får mer betalt, eller gör man det bättre om man får mer tid för patienterna?
CITAT (Gillan @ 06-04-2008, 12:18)

m det generellt är högre löner i Norge vet jag inte mycket om, men det kan ju också vara så att de väderar syrrorna högre där

Nej, den allmänna åsikten i Norge är att lärare och sjuksköterskor är underavlönade även där, som sjuksköterska går det dock att tjäna bra mycket mer om man jobbar skift exempelvis, och då kommer man långt över lärarlöner som ju inte har samma möjlighet. Så att Norge skulle värdera syrror högre, i pengar räknat, nä, det tror jag inte. Norska oljearbetare tjänade förra året 380 000 NOK per år, 440 000 SEK alltså, i genomsnitt.
Redigerat av Pirum: 06-04-2008, 11:30