Jo, Unn, det där med att leta detaljer, som med din mässingkran är ju kryddan på det hela! Mina projekt drar gärna ut väldigt långt på tiden, men så vill jag ju inte då så gärna kompromissa.... Jag håller själv på med möbelrenovering & samarbetar med min goda vän snickaren. Titt som tätt kommer det in beställningar från församlingar som ska renovera, att renovera betyder för många församlingar att "allt" ska bytas till nytt. Alltså ska de gamla fönsterbågarna utan större fel slängas & nya rutor & bågar ska in. De lyssnar ofta inte alls på örat när det gäller att gå varsamt fram.
Så där står han då med dessa fönster, & jag ser synen av mitt kommande projekt!!!!
Fönstrena i sig är inte så märkmärdiga. 2m höga, 3 rutor på höjden, på gavlarna tänkte jag sätta de spetsiga, bågformade.
Funderar på färgsättningen.... (Viktorianskt..... förknippar jag med bruten vit.) Kromoxidgrönt bruten med vitt till en ljust grön kulör (smälter fint in i naturen) eller engelskt rött (våra dörrar på huset är i engelskt rött så det kunde gå), eller då som sagt något bruten vit.
Inte helt lätt att få till det.
Vad har du för några ideer för ditt växthus? Såg ett underbart växthus i ett nummer av "Lantliv" från 2003. & ett i "Allers trädgård" från 2002. Båda med såååå fina mässingkranar...!!!
Försöker fiska ideer lite här & var. Som sagt så får det ta sin lilla tid det där med detaljerna.
Väntar med spänning på att få höra hur ditt växthus växer fram!!!