CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 09:35)

Gör du inte? Det har jag fått lära mig och så har jag gjort med alla mina klematis och jag har inte haft något problem med det. Men så fina som dina klematis är så är det nog onödigt. Gödsla sina klematis ska man väl i alla fall göra? På våren är väl lämpligt och då kan man väl använda benmjöl? Eller har du tips på något annat gödsel som är lämpligt (ej konstgödsel för det vägrar jag använda i min trädgård när det finns så mycket annat bra).
Vid nyplantering ska man alltså klippa över nedersta bladparet? Det har jag aldrig heller gjort. Som de flesta andra är jag alldeles för otålig och även om jag vet att det är bäst så vill man ju helst ha blomning första året. Ska skärpa mig på det för jag vet ju att de blir så mycket finare om man gör som du säger
Jag har även en fråga. Hur vanligt är det att klematisen skjuter nya skott från marken? Många av mina har gjort det och en har till och med "förökat sig själv" bara från en rotdel som förmodligen blivit kvar när jag flyttade den gamla plantan (en Hagley Hybrid). Roligt är det i alla fall!
Hälsningar, fru B
Hej!
Inte nedersta bladparet, utan över ett bladpar ca. 40 cm. upp vid plantering.
Nästan alltid. Storblommiga planteras 10-15cm. djupare vad dom står i krukan.
Då kommer det flera skott från jorden. Jag förökar klematis genom delning.
Det räcker inte med en rotbit, det måste finnas en rothals.
Benmjöl är bra. Jag ger 2 nävar benmjöl och 1,5 l hönsgödsel eller 3 l kogödsel
till vareje klematis tidigt på våren. Gödseln mullas ner i jorden.
Hagley Hyrid är en utmärkt klematis. Det finns ingen bättre för nybörjare.
Man kan klippa den med gräsklpparen.
Finn,