CITAT (Heda @ 07-04-2008, 12:46)

Hej lämås,
så du har alltså också skogar?? Jag som trodde att knäppa jag hade klantat till det och sått för många...det brukar alltså gå att få upp dem en och en...då ska jag prova med det. Brukar du sedan plantera ut dem tre och tre...eller omskolar du en gång till?

Skogar blir det om man har ont om tid & tänker "ah, det kommer säkert inte gro!"........och detta är mitt första så år, men jag tycker jag har lyckats bra iallafall.
Men det bästa är att sätta fröerna 1 & 1, går enkelt om man häller upp alla frön på ett litet fat. Tar en trästicka, ställer fram en kopp med vatten och doppar trästickan i vattnet & sen duttar upp ett frö i taget från fatet. Lite pillrigt och lite tidskrävande, men det lönar sig i slutänden.
Sen kan man ju ha vanlig jord i botten och ett litet lager med såjord, då behöver man ju inte ha så bråttom med omskolningen.
Nu ska jag svara på din fråga: pga platsprist så måste jag sätta dem fler i krukorna, oftast sätter jag perennerna 2 & 2 eller 3 & 3, och sen satsar jag på sommarblommorna och sätter dem 1 & 1.
Sen måste man ju tänka på att om man sätter de små liven i för stora krukor, så lägger ju blomman all energi på att utveckla rötter fort, och då kanske de inte blir så stora & frodiga på ovansidan.
Och om krukan är full av rötter så skolar jag om dem igen, men inte annars.
Kolla gärna på min blogg :
http://helens.tradgardsblogg.se där finns det masor av bilder på mina sådder & lite blandat