CITAT (henriks @ 08-04-2008, 22:55)

Roade mig vid datorn med lite klipp och klistra. En liten stilstudie på hur det kan se ut:
Kom gärna med synpunkter.
Jag älskar gamla hus, bor själv i ett hus där de äldsta delarna är från 1890-talet. Men, gamla hus som är fallfärdiga är inte alltid värda att renovera.
Du behöver själv behöva vara en mycket skicklig timmerman för att klara av det, och det du får som resultat är ett lätt skevt och ganska dragit hus med ytor som inte är proportionerliga till det liv vi har idag. Överallt kommer kompromisserna att synas. Det kommer dessutom inte att kosta lika mycket som att bygga nytt, utan snarare någonstans runt två till två och en halv gånger så mycket.
Den idé du ritat upp är klockren. Det blir en byggnad som kommer att stå där med stolthet, men som ändå återknyter mycket till det hus som stått där i nästan 150 år innan det nya kom på plats. På köpet får du modern isolering, modern planlösning, räta vinklar och kan naturligt gömma elinstallationer, vatten, värme etc. Det kommer att bli ett hus man vill bo i.
Sådant som man kan använda från det gamla huset tycker jag kan vara vedspisen. Det är charmigt med en gammal vedspis i hus på landet. Så här på våren och hösten, när det blir lite kyligt på nätterna är det underbart skönt att gå upp och tända upp i vedspisen och så sitta där framför och läsa morgontidningen och äta en ostsmörgås. Det gör inget om man värmt tevattnet i mikron istället för att vänta på vedspisen, lite moderna bekvämligheter gör livet lite lättare att leva.
Fönstren kan vara skoj att spara. Inte för att sätta dem som ytterfönster i det nya huset, utan kanske kunna använda som ljusgenomsläppande avgränsare vid t.ex. trappen eller i badrummet eller kanske för att skärma av platsen vid spisen lite, men ändå få en "öppen" planlösning. Eller kanske bygga en "vitrinvägg"?
Är trappen fin, så är den given att spara. Gärna också dörrbeslag och skåpknoppar och sådant. Det kan ge mycket gammal stämning i det nya huset, trots att de där sitter på nytillverkade lyckor och dörrar i standardformat.
Om golvbräderna lyser med lagom patina utan att vara allt för anfrätta av mikroorganismer, så kan det vara kul att ha dem kvar i något rum i det nya huset.
Och finns det en kakelugn, så spara så klart den också.