CITAT (KURT @ 13-04-2008, 12:39)

1. Jag har svårt att tro att det är Järn(II)sulfat, Ferramol och alla andra kommersiella järn-baserade medel jag sett består av Järn(III)fosfat.
2. Blanda med vatten och sprida???? Det är ju meningen att sniglarna skall äta de järnbaserade medlen, om man löser upp det i vatten så kommer de väl knappast att äta speciellt mycket av det??? Man brukar ju sprida granulat som sniglarna skall knapra på.
Kurt, det är Järn (II) sulfat, Ferromel, som jag köper. Man använder det mot mossa annars. Jag är inte ute efter att mata sniglarna med något alls utan istället vill jag ha död på dom. Hela min trädgård är ett enda lockbete för sniglarna. Några goda vänner till mig gör på detta viset varje år, blandar ut medlet med vatten och vattnar ut det sedan, mot mossa. De har INGA sniglar, trots att alla runt omkring har. Därför kommer jag göra på detta viset också, först o främst för att testa och funkar det så... skriver jag senare hur det gått. Dessutom gör en hel del bönder på det här viset, hörde jag av lantbruksgrossisten.