CITAT (henriks @ 14-04-2008, 09:57)

OK - jag ändrar mig, om det hjälper dig kan jag låta bli att tala om dödsstraff. Kan kalla det avlivning av humanitära skäl istället om det passar bättre!
Att säga att det är lika illa att prata om "hårda straff mot avskummet" som att begå brotten själv - då kan jag bara säga att du blir tvungen att låsa in absolut största delen av Sveriges befolkning, tror nog att så gott som alla tycker att straffen inte är hårda nog.
Sjuka människor behöver hjälp, ja visst, men om det inte hjälper? skall han släppas ut och tillåtas begå nya brott då? - det är ju redan det som är fallet, han är redan tidigare dömd för sexbrott, och har fortsatt ändå!
Det spelar ingen roll vilka ord du använder eftersom kontentan är detsamma.
Det finns inga humanitära skäl bakom dödsstraff och det finns, som jag ser det, inget försvar för att avrätta människor. Den inställningen är minst lika otäck som att det går potentiellt farliga psyksjuka människor lösa.
Jag ser det som en självklarhet att samhället ska ta hand om och bära kostnaden för sina invånare, vare sig de är gjorda till "monster" av oss som lever i det eller om de är födda med defekter.
Sluten psykriatisk vård innebär nästan alltid längre inspärrning än vad fängelsestraff gör. Därifrån släpps man först då man bedöms som harmlös för samhället. För många patienter innebär det just livstid. Att personer som inte borde släppas fria ändå friskförklaras är en mänsklig faktor som vi desvärre inte kan komma ifrån.
CITAT (Anki på Öland @ 14-04-2008, 10:01)

Är det så konstigt då????? Skulle hellre kalla det ett sundhetstecken att folk reagerar så kraftigt!
Anki
Nej, jag tycker verkligen inte att det är ett sundhetstecken.
Jag ser det som extremt korttänkt och primitivt att folk lägger resonemangen åt sidan och tänker i former av hämnd. Riktigt obehagligt är det.