Nog håller en träbinge lika bra som plast. Det som hindrar råttorna från att ta sig in i en plastbinge är kemikalier, avskräckningsmedel. Dom dunstar på 2-4 år, och sedan är det fritt fram. Att det finns mat däri känner djuren på lukten ändå, om man inte gräver ner det färska väl i gammal kompost. Och blir dom nog hungriga så tror jag råttor går förbi de mest avskräckande avskräckningsmedel. Alltså gick jag på det estetiska när jag handlade. Vad gäller isolering, så hade jag vid mitt förra hus en betongkompost (just för råttornas skull). Betong"plank" som satt ihop i hörnen med armeringsjärn. Helt oisolerad, men stor, ca 2 x 0,8 m3. Den var jättebra, och höll igång tills det blev sådär -8, -10. När man öppnade för att fylla på så ångade det i kylan. Jag tror storleken var det väsentliga. Men en varmkompost som är riktigt igång genererar sin egen värme. Tricket är att fylla på ofta, så processen hålls igång. I min nuvarande kompost lägger jag inte köttavfall och sånt. Det går i kommunens bruna tunna. Synd på kvävegödningen, men marsvinen hjälper till ganska bra med det.
Redigerat av Eva i Västerås: 14-04-2008, 11:25
--------------------
Hälsningar Eva
|