Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtzoner, svårt att veta växtzoner
          Kerstin P
          Inlägg 14-04-2008, 12:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 15 300

Hej alla trädgårdsintresserade
          Jag bor c:a 12 mil ovanför polcirceln och har alltid problem med att hitta något för växtzon 7, sånt som jag vill ha och tycker är trevligt. Jag är uppvuxen i Stockholm med omnejd och flyttade hit upp för 15 år sedan. Vi hade sommarställe i Rosalgen, där var det bara att "kasta" ner allt i jorden och det kom upp. Allt gick som på räls. Här har jag fått göra nya rön varje år. Det som inte gick ena året kanske går nästa, med lokala tips osv. Numer förodlar jag allt utom dill och persilja. Varenda blomma förodlas. Knölar också. Tomater, gurka allt !!
          Jag tycker det är himla tråkigt att det så sällan finns tips i alla TV-program som har någon form av odlings/trädgårdstips, för det nordligaste Sverige. Här måste man verkligen odla. Eller kanske skall man säga förodla. Det är verkligen inte lätt att få det att fungera, när man tidigae aldrig behövt. Som sagt.... var är tipsen?
          Jag köpte en bok om "odla i kallt klimat" där lärde jag mig mycket, men att läsa är en sak, att se och lära en annan.
          Efterlysning.... mer om svårodlade zoner i TV!!!
          Just nu har vi snödjup på c:a 140 cm, så det dröjer innan mina rabatter tittar fram.
          Hälsningar från norr / Kerstin P

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-04-2008, 17:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Fast väckrare och ståtligare perenner än uppe hos er går inte att finna! Något som man ju kan göra är att se vad som växer i omgivningen och försöka hitta olika former av det, som varigierade blad och liknande.
          Christer, som inte har så mycket bättre zon trots att han bor låååååååångt söderöver.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 22:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon