Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Renovering av mycket gamla äppleträd, Om beskärning, mossa och lavar
          YlvaA
          Inlägg 12-04-2008, 14:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 15 247

Hej

Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
          mvh

ylva

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MammaMattsson
          Inlägg 14-04-2008, 02:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

CITAT (YlvaA @ 12-04-2008, 15:59) *
          Hej

Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
          mvh

ylva

Hej och grattis till träden!

Jag gick en utbildning på Rudolfsteinerhögskolan i Järna, och de har helt underbara gamla äppelträd, som bara är fantastiska. ( Antroposoftomtarna alltså flirting.gif )

Jag skall inte lära dig om beskärning, men, du kan få de gamla damerna att må som prinsessor om du tar en rotborste av naturmaterial, och borstar bort gamla lavar och lös bark med ganska lätt hand. Sedan tar du en hink och blandar hälften lera och hälften kogödsel från påse, om du inte har komposterad kogödsel själv, som du smetar in stammarna med.
          Om du upprepar detta trick varje år, kommer det att bli vackra stammar, lena som barnhud, och träden mår bra.
          dessutom hålls en cirkel runt stammen på marken bar, som de täcker med klöverklipp. Även gräsklipp går bra.

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          KURT
          Inlägg 14-04-2008, 05:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (MammaMattsson @ 14-04-2008, 02:12) *
          Hej och grattis till träden!

Jag gick en utbildning på Rudolfsteinerhögskolan i Järna, och de har helt underbara gamla äppelträd, som bara är fantastiska. ( Antroposoftomtarna alltså flirting.gif )

Behagade dessa tomtar försöka ge någon rimlig förklaring till varför just trädstammar skall borstas med rotborste och kletas in med gödsel? Eller gör de likadant med andra växter också t ex gräsmattor? Och varför bara stammarna på träden, varför inte göra det med bladen också?

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 15-04-2008, 03:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

CITAT (KURT @ 14-04-2008, 06:56) *
          Behagade dessa tomtar försöka ge någon rimlig förklaring till varför just trädstammar skall borstas med rotborste och kletas in med gödsel? Eller gör de likadant med andra växter också t ex gräsmattor? Och varför bara stammarna på träden, varför inte göra det med bladen också?

Höhö,

Jag kommer inte ihåg förklaringen, och det är så de sköter fruktträden, inget annat.
          Men, stammarna är lena, vackra och utan större sprickor eller så. Mycket vackra och vitala träd.

Man kanske skall börja med det på alla växter...? giggle.gif

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-04-2008, 07:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (MammaMattsson @ 15-04-2008, 04:04) *
          Höhö,

Jag kommer inte ihåg förklaringen, och det är så de sköter fruktträden, inget annat.
          Men, stammarna är lena, vackra och utan större sprickor eller så. Mycket vackra och vitala träd.

Man kanske skall börja med det på alla växter...? giggle.gif

Den förklaringen som har nämnts här tidigare är att tomtarna anser att lavar tillhör stenriket och därför skall bort från träden. Att det sen finns lavar som BARA växer på träd blundar man för. Det kan bli så när personer utan grundligare utbildning drar upp närmast religiösa riktlinjer efter eget huvud. Men det är säkert inte skadligt att borsta bort lavar och kleta in stammarna men nog finns det bättre saker man kan lägga ner tid och energi på.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          YlvaA   Renovering av mycket gamla äppleträd   12-04-2008, 14:59
          Markus_H   Hej Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycke...   12-04-2008, 15:26
          Gossen Ruda   Lavar gör ingen direkt skada på trädet, dom har ba...   12-04-2008, 15:27
          KURT   Vet du om de burit frukt tidigare? Man får knappas...   12-04-2008, 17:26
          Jan Lindgren   Hej! Man ska ta bort lavar och mossor. Läs bar...   12-04-2008, 18:04
          KURT   Hej! Man ska ta bort lavar och mossor. Läs bar...   13-04-2008, 03:58
          Bassam   hej Jag vill säga att larver kan skada mycket ...   13-04-2008, 01:14
          flaxss   hej Jag vill säga att larver kan skada mycket ...   13-04-2008, 17:08
          Christer i Falköping   Ja, det är helt onödigt att skrapa ren träden från...   13-04-2008, 07:19
          Jan Lindgren   Hej! Mina kommentarer var avsedda att vara lit...   13-04-2008, 16:23
          Sommartorparn   Cilla kanske själv gör ett inlägg i denna tråd, me...   13-04-2008, 16:34
          Cilla   Det finns inget belägg för att lav eller mossa sku...   13-04-2008, 21:07
          Cilla   Mossa och lav har tagits upp många gånger här och ...   13-04-2008, 21:16
          Bassam   Hej Jag vill säga att, gamla äppleträd ÄR DEM ...   13-04-2008, 23:34
          Markus_H   Hej och grattis till träden! Jag gick en utbi...   15-04-2008, 13:54
          Gossen Ruda   Man kan ju fråga sig hur vildäppleträden klarar si...   14-04-2008, 09:10
          Pirum   Poäng till dig Ruda. Äppelträd beskärs av främst t...   14-04-2008, 09:27
          Cilla   Jag tycker det är bra att de med erfarenhet av ant...   15-04-2008, 08:41
          YlvaA   Tack för alla svar och inlägg! När jag läst i...   15-04-2008, 10:00
          CGB   Hittade denhär bilden av vackert grön lava på en e...   15-04-2008, 11:05
          Markus_H   Hittade denhär bilden av vackert grön lava på en e...   15-04-2008, 13:48
          Cilla   Oj vilket pittoreskt ställe! Man kan naturlit...   15-04-2008, 12:31
          Cilla   Idag inventerade jag en kommunal torparmark med 40...   15-04-2008, 21:38
          CGB   "Annars heter det väl en lav flera lavar...   16-04-2008, 05:33
          YlvaA   Svar till Cilla Roligt att du gillade vårt problem...   16-04-2008, 11:22
          MammaMattsson   Hm, Man kan säga mycket om antroposofer, kanske v...   16-04-2008, 11:38

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 19:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon