Tack för alla svar och inlägg!
När jag läst igenom allt, inklusive trädvårdsidan - tack för länken till den, tror jag mig ha förstått att lavarna kan sitta kvar. Så fort jag får fram min kamera ska jag lägga ut ett par närbilder, kanske har någon lavkunnig person glädje av att se vilka olika arter jag har på mina träd. Träden står i en orörd gårdmiljö i avskilt läge i Västergötland. Jag hoppas att jag har lyckats ta tillräckligt lite, jag har bara tagit bort döda grenar, vattenskott och inåtriktade/korsande grenar. Ett par få lite grövre gren, ca 6cm diameter, som drog iväg åt ett väldigt osymetriskt håll har jag också avlägsnat. Detta på de två träd jag bedömde som yngst. De riktigt gamla har jag inte vågat mig på än...
Ett stort problemträd är ett stort träd som är invaderat av humle. Jag har bestämt mig för att dra ner humlet och leda det över till humlestörar istället, men så många år har gått sedan någon brydde sig om trädet att ungefär hälften nu består av mycket nyare grenar,ända nere från marken nästan. Vet inte om det är ett rotskott som fått växa sig stort och nu fyller mittre delen av kronan. På bifogad bild kan man se de nyare grenarna i mer gult än de äldre. Kanske ser man också graden av lavbeväxning...
Är det någon som vet vem som skulle kunna hjälpa till med en helhetsbedömning på plats av alla våra äppleträd? Det är inalles 7 st och finns i närheten av Falköping? Vad kostar den typen av besök?
mvh
Ylva