CITAT (YlvaA @ 12-04-2008, 15:59)

Hej
Vi är numera lyckliga ägare till en rad mycket gamla äppleträd. Jag har gått och vankat kring dem en tid och funderat på hur mycket, om och när jag ska beskära dem. Om de till äventyrs kan komma att bära frukt och framför allt, om den MYCKET rikliga mängd lavar av alla de slag som mer eller mindre är heltäckande, verkligen är bra för trädet? De indikerar ju att luften är ren och fin, men tar de månne sin näring från bark och stam? Borde jag gå lös med borste och trasa eller är det i sig att vandalisera de urgamla träden...
mvh
ylva
Hej och grattis till träden!
Jag gick en utbildning på Rudolfsteinerhögskolan i Järna, och de har helt underbara gamla äppelträd, som bara är fantastiska. ( Antroposoftomtarna alltså

)
Jag skall inte lära dig om beskärning, men, du kan få de gamla damerna att må som prinsessor om du tar en rotborste av naturmaterial, och borstar bort gamla lavar och lös bark med ganska lätt hand. Sedan tar du en hink och blandar hälften lera och hälften kogödsel från påse, om du inte har komposterad kogödsel själv, som du smetar in stammarna med.
Om du upprepar detta trick varje år, kommer det att bli vackra stammar, lena som barnhud, och träden mår bra.
dessutom hålls en cirkel runt stammen på marken bar, som de täcker med klöverklipp. Även gräsklipp går bra.