CITAT (Fru Frö @ 15-04-2008, 11:18)

Jag är speciellt glad och rädd om mina aklejor och orient vallmo som kikat upp en bit nu och som jag inte vill ta dö på......
Aklejorna kommer att klara omskolningen bra bara det fått några stycken karaktärsblad. Vallmo behöver man vara försiktig med rötterna när man skolar om och bara göra det en gång innan utplantering.
Att plantor inte klarar omskolningen kan ha många orsaker. Tex om stått i ett inneväxthus och sedan skolas till kruka utanför så kan omställningen bli för stor. Att täcka lite lätt med fiberduk eller plast första dagarna kan vara en idé. Eller övervattning när den nyomskolade plantans lilla rotsystem inte kan suga upp så mycket vatten och drunknar.
Brukar gödselvattna mina frösådder med svag blomstergödning om de fått sina karaktärsblad men jag inte hunnit skola om.
CITAT (*Ulrica* @ 15-04-2008, 10:25)

....Mina petunior grodde så fint innan påsk men sedan har det faktiskt inte hänt någonting! Är petunior så långsamma i starten eller är det något fel? De har sett likadana ut nu sedan påsk... två små blad, stora som knappnålshuvud.....
Hm, det låter konstigt att de inte fått några karaktärsblad ännu. Står de väldigt tätt eller svalt? Kanske kan du prova att ställa de lite varmare för att få fart på tillväxten.
/Ewa