CITAT (Gardener @ 14-04-2008, 19:05)

Härligt med en blogg bara för chili!
Jag har en fråga angående mina egna pågående chiliodlingar. Plantorna är ungefär 20 cm höga och bildar redan små knoppar. Hittills har jag nypt bort dem eftersom jag inte anser att plantorna är tillräckligt stora för att bära frukt än. Är detta rätt? Jag har aldrig varit med om att chilin har börjat knoppa sig så tidigt förut. Riskerar jag att stå helt utan blommor och frukt om jag forstätter?

Jadu, det där är en fråga som är lite lurig. Har hört så många olika bud på det. På det här forumet har jag hört att det förespråkas att man snoppar av dom, men på ett amerikanskt chiliforum där det är riktigt skillade chiliodlare resonerar dom i princip "de flesta tidiga knoppar bildar ändå inga frukter utan ramlar av. börjar man nypa knoppar är det risk att man skadar plantan".
Tror det han ha lite att göra med vilken tillgång du har på belysning/sol också. Har du lampor eller bor i ett varmt land så producerar du tillräckligt med chilis vilket du än gör.
Jag har provat med båda varianter och inte riktigt kommit fram till någon bra lösning. Mina första började bilda frukter strax efter 6 veckor. Nu är dom strax över 8 veckor och en av frukterna är ~6 cm lång. Det är ingen större skillnad i tillväxten än så länge iaf. på grönskan
Jag har iaf. beslutat mig att INTE nypa fler knoppar i år. Jag nypte på några stycken i början. Det visar sig i höst hur skörden blev!
Detta är 2008 års första chili. En härligt sund och knorrig Cayenne.
CITAT (skogstroll @ 15-04-2008, 09:02)

köpte en planta chili 'sweet chocolate' på mässan, nån som vet nåt om den?

det enda jag vet med chocolate är "chocolate habanero". en googling på din planta gav i stort sett inga träffar. pr-trick kanske