Svar till Cilla
Roligt att du gillade vårt problemträd. :-)
Kanske kan man låta humlet växa fritt, men saken är den att vi gärna vill åt humlekottarna. En bekant till oss brygger öl och det är inte lätt att få fatt i riktig humle numera tydligen. Så ett par störar till en humlegård blir det nog. Men humlets växtkraft räcker nog till för att ge det gamla trädet en viss humlelyster tror jag.
Huset på bilden är det forna hönshuset, de andra äppleträden står vid mangårdsbyggnaden. Där tänker jag att vi kanske borde sätta något nytt träd, men skulle gärna vilja ha sorter som passar till gården. Stället har inalles 7 hus, med mangård, brygghus/lider, vedbodar, vasstäckt lada i skiftesverk, timrat hönshus, samt en liten smedja nere vid bäcken. Så platsen förpliktar historiskt sett. Var får man fatt i lite äldre sorter som trivs på trakten?
Bifogar bilder som i viss mån visar träden. De två låga vid kryddgården på framsidan har jag donat lite försiktigt med.De högre - äldre kring huset står och väntar på våren så att man bättre kan se hur de mår, men ett av dem är dödsdömt som jag bedömer det. Kan man kanske ympa nytt liv i det genom att ta ympkvistar från de få välmående på samma träd? Är som sagt angelägen om att försöka bibehålla sorterna. Träden kan ha stått där hur länge som helst...
mvh
Ylva
Redigerat av YlvaA: 16-04-2008, 11:25