CITAT (Solstorm @ 16-04-2008, 17:22)

Du frågar Eva fast nu lägger jag mig i. Täcket ska ligga kvar och bara fyllas på hela tiden. Jag brukar dra isär täcket lite där jag ska så för att fröna ska komma ner i jorden. Efter hand som det börjar växa så föser jag ihop täcket igen.
Jag håller inte med om att jorden blir varm tidigare på våren, jag tycker det är tvärtom. Därför brukar jag dra isär täcket där jag ska så strax innan sådden och lägga på täckduk för att hjälpa jorden bli varm. Däremot så får man ju en jämnare temperatur under sommaren. Täcket isolerar ju för både kyla och värme. Fukten håller bra och man behöver inte vattna på samma sätt som med naken jord. Och på hösten så håller sig jorden varm längre.
Bra med iläggningen, Solstorm, tack.
Jag täckodlar iof. alltid numera, men har alltså bara gjort det med ganska tunna lager gräsklipp under växtsäsongen (kanske 5-10 cm eller så). Men detta med tjockt täcke hela tiden ska jag praktisera fr o m i höst. Det verkar ju enormt arbetsbesparande, förutom att jorden blir så otroligt bra, förstås.
En till fråga dock: Måste du inte dra isär täcket ganska mkt för att inte de nya småplantorna ska skuggas av det i början? Och sedan tänker jag att på ganska många ytor brukar jag bredså (dill, persilja, morötter...) och då måste man ju nästan ta bort täcningen ändå, tills de kommit upp en bra bit?
mvh Eklo
Redigerat av EKLO: 16-04-2008, 17:48