Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tidiga perenner, blomning nu eller tidigare
          Thé
          Inlägg 16-04-2008, 15:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Detta är min första vår som trädgårdsägare och jag var förutseende nog att i höstas stoppa ner en del lökar av olika slag både här och där. Den största glädjen hittills var de små irisarna som kom upp tidigt i mars och blommade länge, länge.

Men efter dem har det stått lite stilla. Jag har nu låga, intressanta tulpaner som blommar, och vårstjärnor eller något i den stilen, men jag skulle vilja ha perenner som det var lite fart på.

Varje dag går jag ut och stirrar på pionerna och räknar skotten, men de växer ju inte fortare för det. Och många av tulpanerna bara står där och väntar med att slå ut.

Min otålighet är gigantisk! Finns det några perenner jag kan sätta som kan glädja mig nästa år vid den här tiden, eller gärna ännu tidigare?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid Zon3
          Inlägg 16-04-2008, 20:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Har just nu en svallvåg av blommande smålökar; porslinshyacinter, scilla, vårstjärna, mm. Forsythian visar färg men har inte slagit ut än. Men det är ju här i Stockholm... I Kungsträdgården blommar körsbärsalléerna så man nästan blir tårögd!

Men förlåt, perenner var det: Kaukansisk förgätmigej (Brunnera macrophylla) är nåt helt annat än ormöga (Omphalodes verna). Båda är underbara, men Brunneran ger vackra blad resten av sommaren. Lungörten är tidig.

Julrosorna (hybriderna) är på g eller blommar.

(och dom första maskrosorna blommar vid söderväggen fear.gif here we go again... perenna så det förslår!)

Glömde luktviolerna, oj vad dom har spritt sig!

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon