Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Köpa ny jord (mycket jord), Vad ska man tänka på?
          LindaA
          Inlägg 19-03-2004, 12:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 2 283

Jag kommer senare i vår att köpa en hel del jord, vi ska ha köksträdgård i förhöjda odlingsbäddar. Vi har ingen kompost alls och ingen jord(det var ingen som bodde i huset på nästan hela förra året). Vad ska man tänka på? Det måste ju vara billigast att köpa jord i kubik istället för säckar, men vad ska man titta efter? Finns det kvalitets-märkning? Jag tänker på om man kan kräva ogräsfri-, inga kemikalier etc etc....
          Ska man dessutom blanda ut jorden med något?
          HJÄLP! unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Virgo
          Inlägg 20-03-2004, 11:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (lolo @ 20-03-2004, 00:47)
          Hej, kan någon förklara för mig hur Tv-programmet Plus resultat kunde bli som det blev? Själv har jag i vår för första gången använt Greenworld som säljs på ICA, och resultatet har aldrig blivit så bra som nu. Blommorna växer och ser ut att må bättre än nånsin. Jorden innehåller perlitekulor och verkar binda fukt väldigt bra. Även om jorden skulle bli "för " torr, blir det inte klumpig och hård, vilket jag upplevt att både Hasselfors och Rölundas krukväxtjordar kan bli....... I Plus fick ju Greenworld ett sämre betyg, medan Hasselfors vann.
          mvh
          Ann-Louise i Lycksele smile.gif

En anledning kan ju vara att du inte bytt jord i dina krukor på evigheter och då blir även den sämsta av alla köpejordar ett himmelrike för krukväxten.

Nu är det så att olika växter kräver olika sorters näring, mineraler osv.

Sen är näringsinnehållet olika i olika batcher av jorden. "jordtillverkarna" har ingen större kontroll över tillverkningen.

Så om man köper en påse Greenworld i Köping och en i Malmö så kan det skilja massor i näringsinnehållet och så oxå utveckling av växten.

Om jorden blir för torr och blir hård o klumpig, så beror det på att det inte finns annat än torv i påsen.

Blomjord som innehåller lecakulor , lerpartiklar, sand samt förmultnat är nog bäst.
          Bäst kanske är att göra egen jord. Sen får man inte glömma bort att "gödsla"

Och återigen testen gällde blomjord.
          Det skulle inte förvåna mig om blomjorden är samma som planteringsjorden fast i små förpackningar.

De säckar som säljs 5 för 99;- är inte så dumma om man låter bli planteringsjorden utan bara tar barkmull och kogödsel.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon