Ralf: När det gäller ungas ekonomi tycker jag att det är föräldrarnas ansvar i första hand att lära barnen vitsen med att sköta om sin ekonomi. SEN kan skolan komma in. Det är hemma vid köksbordet barnen lär sig. Dom bör ha fått något hemifrån innan dom fyller 18 och kastar sig ut i skulderna.
Jag delar fullständigt din uppfattning om det sjuka i att inkassobolag låter staten sköta om inkassering av skulder. Skulder som köps o säljs hej vilt och utgör "stocken", värdet, på ett inkassobolag. Skulderna kan vara över 20 år gamla eftersom det inte finns en bortre gräns för hur länge man kan kräva in en skuld. En "lustifikation" i sammanhanget: En människa kan få skuldsanering och bli fri från en tung skuldbörda. En person som gått i borgen för någon kan aldrig bli fri från betalningsansvar om ursprungsgäldenären inte betalar! Långt upp i pensionsåldern kan en människa som en gång i tiden ville väl få betala på en skuld. Hela tiden med olika inkassobolag som mottagare. Och fogden ställer snällt upp och drar på pensionen och ifrågasätter både hemtjänst och färdtjänst. "Man skall betala sin skulder!" Jo, jag har hört det där. En mig närstående är utsatt för detta.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|