CITAT (gunvor @ 18-04-2008, 09:03)

hår på kroppen - det är manligt eller hur??
men varför??
Vad som anses manligt och kvinnligt beror till liten del på fysiska skillnader, skillnader som sedan ofta (mer eller mindre) frivilligt förstärks för att framstå som "mer kvinnlig" eller "mer manlig".
Det är manligt att ha grova armar med stora biceps. Därmed inte sagt att man är omanlig om man har tunnare armar. Det är manligt att ha hår på bröstet. Däremot inte sagt att det är omanligt att vara slätbröstad. Det är manligt att vara flintis också. Men är det omanligt med långt hår? Nä. Män har generellt sett mer kroppsbehåring än kvinnor, några få ställen undantaget, alltså är det inte konstigt att hårig kropp ses som ett manligt attribut.
Jag tycker att folk är för entusiastiska med rakhyvlarna, men var och en får bli salig på sin fason. Fast jag får väl erkänna att om en kvinna har hårigare ben eller mage än vad jag har, har grövre armar (muskler), så är ju inte det något som tilltalar mina preferenser. Att damer är smartare eller tjänar mer pengar än mig är dock inget jag upplever som okvinnligt (en del män klarar ju inte sådant vad det verkar).