Bor i zon 1. Jag har "oskymd" sol från soluppgång fram till klockan 13.00 på min balkong. Precis som du så har jag en mycket liten balkong cirka 1 X 2.5 meter. Men man får faktiskt plats med en hel del därute. Som du kanske vet så kör jag mycket med citrus och det verkar som att det funkar bra. Enda problemet som jag lider av är om det blåser nord/nodostliga vindar, då blir balkongen ingen trevlig plats att vara på för en citrusväxt. Men citrus funkar. Fikon funkar också - den har stått ute och överlevt vintern inlindad i säckväv. Humlen mår bra och är "på g". I år provar jag på chili. Borde funka bra. Viktigt att under torra perioder sommartid vattna i princip varje dag. Rent generellt så skall man väl kunna odla vad som helst i ljust österläge tycker jag. Sen beror det ju på själva balkongens beskaffenhet. Min är av oskyddad "utskjutande" variant, så den bjuder väl på genuin utomhusmiljö beträffande luftfuktighet, vindar etc. Jag är nybörjare så ta inte mitt inlägg som en sanning utan som en upplevd erfarenhet.

Såg nu att du söker lättskötta växter. Då skulle jag vilja föreslå humle.