Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Balkong... solig på fm, skugga em
          hedenberg_81
          Inlägg 14-04-2008, 18:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 8 900

Hallå på er!
          Jag va aktiv förut men hade helt glömt sidan!! Nu är jag tillbaka!
          JAg bor i en lägenhet med ganska liten balkong. På morgonen fram till ca 11-tiden är den solig sedan skugga resten av dagen. Vill ha tips på lättskötta växter/blommor att ha i kruka, eller som kan växa på en spaljé.... jag har 4-5 S_T_O_R_A krukor att använda mig av... tacksam för tips!

--------------------
          www.lindisen81.blogspot.com

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          freddie
          Inlägg 18-04-2008, 19:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Bor i zon 1. Jag har "oskymd" sol från soluppgång fram till klockan 13.00 på min balkong. Precis som du så har jag en mycket liten balkong cirka 1 X 2.5 meter. Men man får faktiskt plats med en hel del därute. Som du kanske vet så kör jag mycket med citrus och det verkar som att det funkar bra. Enda problemet som jag lider av är om det blåser nord/nodostliga vindar, då blir balkongen ingen trevlig plats att vara på för en citrusväxt. Men citrus funkar. Fikon funkar också - den har stått ute och överlevt vintern inlindad i säckväv. Humlen mår bra och är "på g". I år provar jag på chili. Borde funka bra. Viktigt att under torra perioder sommartid vattna i princip varje dag. Rent generellt så skall man väl kunna odla vad som helst i ljust österläge tycker jag. Sen beror det ju på själva balkongens beskaffenhet. Min är av oskyddad "utskjutande" variant, så den bjuder väl på genuin utomhusmiljö beträffande luftfuktighet, vindar etc. Jag är nybörjare så ta inte mitt inlägg som en sanning utan som en upplevd erfarenhet. smile.gif

Såg nu att du söker lättskötta växter. Då skulle jag vilja föreslå humle. smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-12-2025, 06:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon