CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 21:30)

Saintpaulior kan planteras djupare ifall de får långa halsar (som inte har med ljusbrist att göra, saintpaulior har ofta något liknande krypande jordstammar i det vilda), långa bladskaft är dock ett tecken på svagt ljus. Plantorna förnyas med jämna mellanrum med bladsticklingar (ju djupare man sticker ner snittytan på skaftet på bladet desto längre får man vänta på nya plantor).
Saintpaulior ska inte ha för stor kruka, saintpaulior bör planteras om 1-2ggr/år. Jorden ska vara mycket lucker och porös så man ska inte trycka till jorden vid omplanteringar, krukväxtjord med små lecakulor i brukar funka bra. Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. Saintpaulia är varken en kortdagsväxt eller en långdagsväxt, det är styrkan på ljuset som får dem att bilda blommor så bra lysrör ca 1-2dm ovanför växterna kan få dem att bilda blomknoppar även på vintern. Ofta blommar de runr 2ggr per år utan extra belysning, olika sorter blommar olika länge. Själv är jag inte så generös med gödningar, några gånger under odlingssäsongen får de dock lite krukväxtnäring + jag ger dem lite SM3 ibland som jag märkt att de gillar (SM3 = sea magic, preparat tillverkat av alger menat att använda till grönsakerna i trädgårdslandet).
Olika sorter växer olika så ojämnhet i bladuppsättning kan bero på att det är olika sorter.
Tack Åsa, detta ska jag skicka till min mamma