Euroshopper, och andra billighets-EMV (Egna MärkesVaror) är ofta skit. Legoproducerade i varierande fabriker runtom i världen, för att pressa priserna. MEN, vi får komma ihåg att det faktiskt ofta är så som även "märkeproducenter" tillverkar sina varor numera. Man beställer en vara från en fabrik som ägs av ett annat företag och sätter sen sin egen etikett på den. Det säger sig självt att kvaliteten därmed kan bli varierande. Inte nödvändigtvis alltid sämre, men oftast.
För att anknyta till Odlingstemat; jag fick en present ifrån en stor svensk trädgårdstidning. En sekatör från Fiskars, en sax från Karlstads Redskap, och några liljor (lökar). Sekatören vet jag inte var den tillverkas, men jag gissar att den tillverkas ÅT Fiskars, inte AV Fiskars. För en gammal Fiskarssekatör jag fick för några år sedan står det "Made in Finland" på, den har snygg finish och är vass. Den här nya hittade jag vid snabb anblick inget tillverkningsland på, och den var slö och hade dålig finish. Så jag gissar lågkostnadsland i Asien. Det är välkänt att Fiskars knivar sedan ett tag tillverkas av sämre stålkvalitet, så det gäller säkert sekatörer och annat också (säger jag fördomsfullt, men ger inte företagen full information får de skylla sig själva). Saxen från Karlstads Redskap tvivlar jag väldigt mycket på att den är tillverkad i Karlstad...den verkade iofs rätt ok, förutom att den glappade lite. Jag tror dock inte den håller lika bra som min 30+ år gamla Bahco-sax...
Jag har inte köpt Euroshopper på över ett år. Men vill minnas att exempelvis Eldorado, som är ett motsvarande billigmärke, förr hade väldigt god apelsinjuice, billig i tvålitersförpackningar. Tyvärr framgår inte ursprungsland, förgiftningsgrad eller produktionsförhållanden, så jag bojkottar den numera.
Redigerat av Pirum: 20-04-2008, 15:08
--------------------
zon2.5
|