Nu har jag murat klart det tredje och sista varvet!
Det var ett himla bök. Det jobbigaste var att blanda till murbruket, jag satt på några lecablock med borrmaskinen och körde med vispen i en plasthink. Tog en halv säck åt gången, dvs 12,5 kg och blandade med 2 liter vatten, allt enligt påsen men ändå så blev det ibland tjockt som deg och ibland tunt som sirap! Jag använde en badrumsvåg för att dosera pulvret och mätte vattnet med ett halvlitermått, fattar inte hur det kan bli så olika. Dessutom var det svårt att komma åt i sidorna på botten i hinken med vispen, det var ofta som det bara blev pulver där och jag fick kasta ut slatten.
Sen var det inte helt trivialt att få allt i våg men nu tror jag det är väldigt vågrätt! Lägger jag min långa träregel tvärs över är det i våg, lägger jag längs med sidorna är det i våg. Dessutom är alla stenar i våg även på bredden! En sten har hamnat kanske nån milimeter för djupt men det tänkte jag kompensera sen när jag slammar muren. Tanken är sen att måla den vit, åtminstonne dom snuttar som hamnar ovan mark. På ena långsidan hamnar muren i nivå med marken men på den andra blir den ca 15-20cm hög. Vid dörren på kortsidan blir muren 10cm hög, har utgått från detta för att få ett enkelt insteg. Golvet ska ligga 10cm under murens ovansida.
Jag har förberett för två ventiler på den lång sida som ligger över mark, ska mura lite special där imorgon om jag hinner. Tänkte dessutom göra en special där vattenslangen kommer in, ska sätta in en tredelare så jag kan tömma slangen på den lägsta punkten. Tänkte mura en liten håla så jag kan komma åt slangen för tömningen inför vintern under golvet i växthuset, får fixa nåt lock av något slag sen.
Jag tvingades bryta mot murarnas gyllene regel att lagd sten ligger, jag blev tvungen att lyfta ett par stenar för att hälla i mer bruk eller skrapa bort lite på nån sida för att få det hela i våg. Hoppas det funkar ändå. Trots hamrande med gummiklubban fick jag justera mängden bruk med ett lyft av stenen.
Det enda som misslyckades var att längden blev ca 2cm kortare än min ritning! Vet inte exakt varför men det spelar ingen roll, jag hade dragit ut den 4cm så jag har god marginal. Nu måste jag beställa mer makadamm, allting är redan slut och jag har inte ens börjat fylla mitten, tänk att man kan räkna så fel!