Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sniglar i Stockholmstrakten ännu ?
          snuffe
          Inlägg 16-04-2008, 14:43
          Länk hit: #1

Gäster

Jag anar att sniglarna börjat vakna i Stockholmstrakten också. Bor i söderförort. Har någon sett några ännu ? Jag tvekar att sätta ut fällor ännu ( lättja alltså); det har ju varit frost några morgnar och sedan plusgrader på eftermiddagarna. Räcker det för att sniglarna ska ge sig ut ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Berit Staffas
          Inlägg 22-04-2008, 08:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 13 648

Hej Sniglar i Stockholmstrakten ännu?

Först: ja sniglarna finns. De kommer fram när det är ca 6 plusgrader, men på natten när det är frost gräver de ner sig igen för att skydda sig. Det är ju ingen frost i backen

Sedan om Snigelbaren. Den skall inte sättas i en svacka, där vatten kan samlas. Om sniglarna kröp under Snigelbaren tyder jag det till att det fanns plas under. Sen är sniglar nog inte dumma, utan som vi människor, äter när de vill. De vill heller inte flyttas på och röras på. Dina sniglar gillade inte att bli berörda och gömde sig under det närmaste de såg - snigelbaren. Det kan ju också ha varit så att de var mätta och inte ville ha något just då. Tänk på att Snigelbaren är aktiv under hela dygnet och sniglarna äter när de själva vill.

Om du dessutom hade hela Snigelbaren fylld med godis är det inte bra. 15-20 korn räcker. Då ser du om det har varit några sniglar där.

Låt du därför sniglarna sköta sin mathållning själva. De äter när de vill. Du ser bara till att det alltid finns mat till dem.

Berit

Citera
          bikiv
          Inlägg 22-04-2008, 20:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

CITAT (Berit Staffas @ 22-04-2008, 09:10) *
          Sedan om Snigelbaren. Den skall inte sättas i en svacka, där vatten kan samlas. Om sniglarna kröp under Snigelbaren tyder jag det till att det fanns plas under. Sen är sniglar nog inte dumma, utan som vi människor, äter när de vill. De vill heller inte flyttas på och röras på. Dina sniglar gillade inte att bli berörda och gömde sig under det närmaste de såg - snigelbaren. Det kan ju också ha varit så att de var mätta och inte ville ha något just då. Tänk på att Snigelbaren är aktiv under hela dygnet och sniglarna äter när de själva vill.

Om du dessutom hade hela Snigelbaren fylld med godis är det inte bra. 15-20 korn räcker. Då ser du om det har varit några sniglar där.

Låt du därför sniglarna sköta sin mathållning själva. De äter när de vill. Du ser bara till att det alltid finns mat till dem.

Berit

Snigelbaren ställdes på en grusgång och "fullproppad" tja, jag tyckte den var det med ca 15 korn... det skulle räcka för den snigeln.

Men som du säger snigeln ville väl inte ha mat när jag ville att den skulle äta.

Jag ser fram emot att pröva snigelbaren senare under säsongen och jag tror och HOPPAS på att den ska funka. Får återkomma med rapport.

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 12:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon