Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För sent? hur?, OPAL plommonträd
          annaerik
          Inlägg 23-04-2008, 11:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 5 795

Hej!

Jag planterade ett OPAL plommonträd förr förra sommaren (kan vara ytterligare för ett år sedan...) och det har fortfarande inte burit frukt. Jag har också alltid missat att klippa trädet på hösten och inte vågat på våren. Nu är det samma sak igen - vad ska jag göra med det? Hur grovt klipper man ett träd?
          Jag fick inte med bilden men jag mejlar den gärna till någon för hjälp om ni meddelar er mejladress.

Tusen tack
          Fia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 25-04-2008, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Träd behöber liksom människor lite ålder för att bli fertila, dvs utveckla blomanlag som kan bära frukt, och sedan behöver varje gren ålder innan de blir fertila. Beskär man ett ungt plommonträd öevr hela kronan så satsar den ytterligare på att utveckla grenar och blomsättningen fördröjs.

Man skär som redan skrivet inte alls mycket i nysatta plommon, man kan ta bort en och annan lågt sittande gren eller någon som verkar helt felriktad och som ligger tätt på en annan. Detta i JAS, juli till september alltså.

Håll gräset borta från rötterna och vattna vid torka så kommer trädet att utveckla både gren och blomanlag så småningom. När Opal komemr igång, normalt är 5-7 år efter plantering, bär de mycket frukt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 17:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon