Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur göra med långvariga lusproblem i skolan?
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 13:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Usch... lite uppgiven... finns det fler skolor där lössen inte går att få bort? På sonens skola har de blivit en följetång...

Min son fick löss i skolan några veckor efter skolstarten i höstas. Sedan dess har han fått löss ytterligare fem eller sex gånger och larm om "nya" löss har kommit minst varannan vecka från skolan. Vi behandlar och behandlar och kammar och kammar och kontrollerar hela tiden men det känns ju inte som någon idé när det tydligen finns andra föräldrar som inte är lika noga. Hur kan det annars komma sig att de hela tiden kommer tillbaka? Om alla behandlade och kollade sina barn så skulle de väl försvinna.... ?

Hur löser man detta? Vad kan man ställa för krav på andra föräldrar som har barn på samma skola?

Har ni någon erfarenhet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 14:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Jodå, information har inte saknats, varken till barnen eller föräldrarna, så det vore inte vara problemet tycker jag.

Vi har enligt rekommendationer behandlat med lite olika medel varje gång för att undvika det där resistensproblemet. Bland annat ett medel som innehåller en sorts olja vilket inte dödar äggen utan man måste kamma som sjutton för att få bort alla ägg. Men jag tycker att även om de är resistenta så tar man ju bort lössen och äggen mekaniskt genom nogrann kammning.

Trodde att sonen skulle få löss kanske en gång per år om vi hade maximal otur, inte 5-6 gånger på ett drygt halvår. När jag var liten hade jag inte löss en enda gång...

CITAT (Magdis @ 25-04-2008, 15:16) *
          Tror en del att de blir av med lössen genom att tvätta med lusmedel en gång så kan de ju fortsätta sprida sig.
          Det är väl troligen så det är. Alla är inte lika trötta på det och därför inte lika nogranna med att kolla eller med att kamma.

Jag ser framför mej en gammaldags, bastant och sträng sköterska som kommer till skolan och radar upp alla barnen varje morgon för att skicka hem dem som har löss... giggle.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 23:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon